Steeds meer Nederlanders verruilen hun traditionele tv-abonnement door een abonnement op een streamingdienst. Hiermee zijn tv-zenders via internet te bekijken en wordt er on-demand gekeken op de smartphone, tablet, laptop en
televisie. Voor wie veel onderweg is valt sim only vergelijken aan te raden, omdat streamen flink wat data verbruikt.

Streaming voor iedereen toegankelijk

Op basis van een onderzoek onder Nederlandse consumenten, uitgevoerd door Telecompaper, blijkt dat 6 procent van de Nederlanders hun tv-abonnement binnen 12 maanden stop wilt zetten. 18 procent van de Nederlanders geeft aan het tv-abonnement ‘ooit’ op te willen zeggen. Eind 2018 kregen Nederlanders dezelfde vraag voorgelegd en gaf slechts 3 procent aan binnen een jaar hun tv-abonnement stop te gaan zetten.

Waar vroeger slechts een select groepje Nederlanders wist waar je online een film of serie kon streamen of downloaden, is online kijken sinds de komst van Netflix en andere streamingdiensten voor iedereen toegankelijk. In tegenstelling tot televisie kijken heb je geen last van reclames tijdens het streamen en hoef je geen week te wachten tot er een nieuwe aflevering van je lievelingsserie uitkomt.

Verschillende aanbieders

Al sinds de komst van Netflix blijken Nederlanders streamfanaten te zijn. Een paar jaar geleden konden we alleen via Netflix naar films en series kijken, maar het aantal streamingdiensten groeit gestaag. Zo maken Nederlanders onder
andere gretig gebruik van Videoland, Ziggo Movies en series, NPO Start plus en Disney+. De coronapandemie zorgde in maart voor overbelaste Europese netwerken, maar al voor deze tijd was streaming een hot topic.

Streamingdiensten hebben een revolutie teweeggebracht en hebben niet enkel invloed op waar en waarom we tv kijken, maar ook op de content zelf die aangeboden wordt. De streamingdiensten passen verschillende psychologische trucjes toe waardoor je waarschijnlijk langer blijft kijken dan je van tevoren van plan was. Vind jij het vervelend dat je maar blijft kijken wanneer je Netflix hebt aangezet? De Amerikaanse streamingdienst heeft een optie toegevoegd waarmee je autoplay uit kunt schakelen.

Minder interesse in live-tv

Niet alleen daalt de interesse in televisie kijken in het algemeen, ook de interesse in live-tv daalt. Waar in januari 2020 nog 46 procent van de mensen aangaf naar live-tv te kijken, was dit in september 2020 afgenomen tot 41 procent. De meerderheid van de Nederlanders blijft ondanks deze veranderingen het tv-abonnement trouw. 57 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan niet van plan te zijn om het abonnement op te zeggen. Nog eens een kwart van de mensen heeft nog geen besluit genomen.