UniFi Talk is een VoIP-telefoonsysteem dat allerlei handige telefonie functies bij elkaar brengt in een mooie interface. Het systeem is binnenkort ook in Europa (en dus Nederland en Belgie) beschikbaar en kun je op dit moment al installeren als app op een UniFi Dream Machine (Pro, SE, Max), Dream Router of Cloudkey (G2 Plus).

Talk is geschikt voor 1 nummer en 1 telefoon maar ook voor gebruikers van grote en kleine bedrijven. Dankzij de handige Smart Attendant kun je precies instellen wat je wilt en hoe er (bijv binnen welke tijden) je bereikbaar wilt kunnen zijn of wanneer je over wilt schakelen naar voicemail of iets anders.

Om gebruik te kunnen maken van UniFi Talk dien je bij de installatie in het bezit te zijn van minimaal één Talk Phone apparaat. Hieronder geven we een korte uitleg hoe dit bijv in te stellen is icm CheapConnect.

Installatie

Aan de kant van je provider kun je het beste een Trunk gebruiken. We gaan in deze situatie uit van CheapConnect maar dit werkt ook prima met andere SIP/VOIP providers;

  • Koppel je SIP-nummers aan je SIP-Trunk
  • Genereer een wachtwoord voor je SIP-Trunk

Een SIP trunk (of VoIP trunk) zorgt ervoor dat je via het internet kan bellen naar vaste en mobiele telefoonnummers. Je kunt dit zien als de vervanger van de klassieke ISDN-lijnen. De SIP trunk zal je aantal gelijktijdige gesprekken bepalen en zorgen dat je kan uitbellen via een of meerdere nummers. De Trunk is eigenlijk een lijn of connectie die signalen draagt en knooppunten in een communicatiesysteem verbindt.

UniFi Talk

Installeer en Start UniFi Talk op je UniFi Console apparaat en loop door de installatie wizard. Zorg ervoor dat je dus een UniFi Touch Phone hebt en werkend op je netwerk. Na de installatie kun je naar het configuratie scherm (dit is vooralsnog in het Engels):

  • Ga naar Settings > System (of Numbers) en kies voor ‘Third party SIP
  • Kies Create New en selecteer Custom
  • Geef de naam op van je SIP provider (bijv CheapConnect) onder het kopje Provider Name
  • Bij het kopje Custom Field gaan we 7 velden toevoegen; proxy, realm, username, password, register, retry_seconds en expire-seconds. Het ziet er dan als volgt uit:
  • In het geval van CheapConnect vul je dus bij Proxy en Realm: voip.cheapconnect.net in, bij register: true, bij retry_seconds 30 en bij expire-seconds 300. Uiteraard dien je de gebruikersnaam en het wachtwoord juist in te vullen (dit vind je in het configuratiepanel van je provider). Het makkelijkste is om een Trunk in te stellen bij je SIP provider, daar nummers aan te koppelen en deze in UniFi Talk te gebruiken. Zo kun je meerdere nummers koppelen aan gebruikers en groepen in UniFi Talk.
  • Indien gewenst vink je ‘Handle All Outgoing Calls by Default’ aan zodat alle uitgaande gesprekken via deze provider lopen.
  • Bij Phone Numbers vul je het nummer (of meerdere nummers die je hebt gekoppeld aan je trunk) in die je van je VOIP provider hebt gekregen op deze manier: 3185855555 (geen + of 00 ervoor)
  • Bij IP Adress Range de IP reeks die toegestaan is (in het geval van Cheapconnect): 147.78.237.17/24 en 185.29.203.27/24
  • Klik hierna op Save

Daarna dien je onder System nog Static Signaling Port aan te zetten (waarschijnlijk dien je poort 6767 te forwarden naar je UniFi Talk console). Dit is om ervoor te zorgen dat er gecommuniceerd kan worden.

Hierna kun je onder het kopje Call Settings en Numbers gebruikers en groepen toekennen en verder gaan met de installatie intern.

Al je gesprekken in- en uitgaand zouden nu moeten werken!

0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x
Blijf op de hoogte Informeer mij als het product weer leverbaar is: